Friday 11 July 2014

Sibuk Meng'KAYA'kan Business Orang Lain...

6 TAHUN SETIA...

Saya dah kerja kerja kat satu company ni almost 6 tahun. 6 tahun tanpa berpindah ke mana-mana...Setianya daku...Setia la sangat!!Yess...Saya memang setia.

Walaupon tak pernah dapat award apa-apa sekali pun.Sedangkan semua kawan2 saya dah dapat.Even yg baru masuk pon dah berkali2 dapat..Bukan nak mengungkit.Tapi sedkit sebanyak ada gak terasa nun jauh di lubuk hati kan...hehe

Tapi tak mengapalah..Itu bukan rezeki saya. Mungkin Allah bagi dari segi
lain..Alhamdulillah...Saya bersyukur

6 tahun bekerja dalam department yang sama.Buat kerja yg sama.Boleh imagine tak keboringan kat situ?hahaha...Boring tu tak usah cakap lah.Memang tahap maksima dah.Dah boring kenapa tak cari kerja lain?

Bukan tak cari..Tapi banyak sangat fikir..Fikir kalau tukar environment kat tempat baru macam mane...Bos ok x..Timing strict x...Senang tak nak dapat cuti...Kan banyak persoalan yg difikirkan..hehe

Actually tempat keje saya timing tak strict sangat.Keje tak overload sangat.nak cuti senang.Cuma time closing la perlu stay back...


MASA UNTUK UBAH DIRI

Bila dah betul-betul tak tahan memang nekad find something new!Saya nak buat bisness!! Business yang menguntungkan saya. Bisness untuk saya...



Baru saya sedar selama ni saya sibuk bekerja untuk orang lain..Sekarang dah tiba masa untuk saya meng 'kaya' kan diri saya sendiri..

Bila kita berusaha untuk diri sendiri itu lebih bermakna.Sebab kita menghargai setiap masa untuk diri kita sendiri. Kita lebih berpuas hati atas ape usaha kita sebab untuk diri kita sendiri..

Tak salah kita berkerja di company mana-mana. Juga tak salah kalau kita berkerja ape sekali pun.Janji sumber rezeki iu halal..Pilihan dan pandangan setiap orang berbeza.Kalau semua pilihan orang sama memang habis la...Jika semua nak jadi boss,siapa yang akan buat kerja kan?hehehe..


Kalau sebelum ni mata dan hati belum terbukak luas.Saya terima je duit gaji cukup2 makan..Saya tak pernah pandang dengan mata hati.Tak pernah hirau kehidupan susah orang lain.


MATA HATI DAH TERBUKAK SELUASNYA

Tapi sekarang sejak saya berada dalam group Jutawan banyak yang telah saya belajar.Mata dan hati saya terbukak luas..Luas seluasya...Alhamdulillah...Saya dapat belajar hidup ini lebih bermakna jika kita memberi.

Kita hidup bukan hanya untuk diri kita sebenarnye..Ramai lagi yang memerlukan kita untuk meneruskan hidup mereka...Ramai lagi orang islam yang memerlukan sumbangan dari kita..

istilah memberi ini bukan hanya dari segi wang ringgit..Ia terlalu general...Kita boleh memberi mengikut keupayaan diri kita....Jika tak mampu dengan wang ringgit,kita boeh menyumbangkan tenaga.Jika tenaga juga tak mampu kita boleh memberi moral support.Jika moral support pun tak boleh doa pun jadi lah....

Tak kan doa pun tak boleh kan??Doa adalah perkara paling mudah dan cepat kita boleh lakukan..Yang penting niat tu kena betul...


Sebab tu saya berani cakap nak kaya tu tak salah..Tak perlu takut...Jika niat kita kaya sebab nak bantu lebih ramai orang,InshaAllah tuhan akan permudahkan urusan kita...aamiin..

Jom kita semua kaya dan berjaya dunia akhirat...

No comments:

Post a Comment